Opgelicht
‘Ongelofelijk dat ik hierin getuind ben’
Maart 2021
De digitale fraude neemt op dit moment hand over hand toe. Kwamen inbrekers en criminelen eerder bij jou over de vloer in een poging jou van je geld af te helpen, tegenwoordig wordt de inbraak steeds vaker geraamd en uitgevoerd vanuit de luie stoel thuis, waar dat ook is. Dat merkte ook een Lage Mierdenaar* van 65+ (naam bekend bij de redactie) die na enkele nep-WhatsAppjes 1900 euro lichter werd. Hij wil anderen graag waarschuwen om te voorkomen dat het hen ook overkomt.
“Ongelofelijk, nee ongelofelijk dat dit mij overkomen is,” zegt de man.
Hij woont in ene normale woning in een gemiddelde straat. Na een werkzaam leven is hij met pensioen, maar nog elke minuut van de dag is gevuld met hobby’s en leuke dingen. Maar zorgen zijn er soms ook, zoals de ziekte van zijn dochter. Hij maakt zich zorgen over haar gezondheid en vraagt zich zelfs af of het nog goed gaat komen met haar. Als hij op een dag een WhatsAppje van haar krijgt, de dag nadat ze een emotioneel beladen gesprek hebben gehad, gaan er nog geen verkeerde bellen rinkelen.
Ze appt dat er iets is met haar telefoonnummer en appt nu met een voor hem onbekend nummer, waarbij ze aangeeft dat hij dit nummer voorlopig even onder haar naam op moet slaan. In die eerste vraag staat weliswaar een typefoutje, maar ja: dat soort foutjes komt bij dit soort berichten altijd wel voor.
Hij doet meteen wat ze gevraagd heeft en slaat het nummer onder haar naam op.
Hij is bepaald geen vreemde op digitaal gebied en helpt ouderen om iets te leren op het vlak van computervaardigheden.
De volgende vraag die zijn dochter via dezelfde WhatsApp stelt, is dat ze voor het einde van de dag een rekening moet betalen die ze een tijd over het hoofd heeft gezien. Zij heeft even een probleem en kan de deur niet uit, wat hij snapt, want het gaat niet goed met haar.
“Ze vroeg of ik even een rekening voor kon schieten door die te betalen. Ze stuurde me vrijwel meteen een betaallink naar een ABN Amro rekening. Ik deed dit vrijwel meteen voor haar. Ik zou dat voor al mijn kinderen doen en vooral voor haar omdat ze het toch al zo moeilijk heeft.”
Op dat moment heeft hij nog steeds niet in de gaten dat het foute boel is. Maar dan gaat zijn telefoon over. Er wordt via WhatsApp gebeld op hetzelfde nummer als waarop de vragen zijn gesteld. Dat vindt hij opmerkelijk want zijn dochter zou dat nooit doen.
Hij besluit haar te bellen op haar oorspronkelijke eigen nummer en krijgt haar meteen aan de lijn. Er zijn dan niet veel woorden nodig om hem duidelijk te maken wat er aan de hand is: hij is opgelicht.
“Echt, ik schaam me kapot dat mij dit net overkomen is,” zegt hij. “Ik heb er nota bene een keer een uitzending gezin bij Opgelicht, dus ik had het kunnen weten.”
Dan krijgt hij een volgend verzoek, nu om 2300 euro over te maken. Inmiddels heeft hij echt wel in de gaten wat er aan de hand is en hij besluit tijd te rekken. Hij heeft dan al contact gehad met de bank, die hem adviseerden om aangifte te doen bij de politie.
“Ik probeerde tijd te rekken in de hoop dat de politie zijn nummer uit zou kunnen peilen. Achteraf naïef natuurlijk, want zo’n digitale aangifte beland ook maar ergens op een stapel. Vanaf dat moment werd de druk door de crimineel opgevoerd. De appjes volgden elkaar steeds sneller op en de toon werd dwingender. Ik zou hem/haar in de kou laten staan en er werd nu tientallen keren gebeld, waarbij telkens opgehangen werd als ik de telefoon aannam.
Door het appen had ik zijn/haar telefoonnummer, maar wat heb je daar verder aan? Bij de tweede poging kwam er een betaallink naar een rekening bij de KNAB-bank. Daar werd al meteen duidelijk dat het banknummer niet klopte met de naam van de persoon.
Ik heb meteen de KNAB-bank gebeld en daar waren ze blij met mijn telefoontje, ik had daar ook het gevoel dat ze meteen actie ondernamen. Dat is anders dan bij de ABN Amro. Na hun eerste vraag of ik zelf ook klant bij hen ben (wat niet is) gaven ze meteen te kennen dat ze niets voor mij konden en wilden doen. Ongelofelijk! Is dat nu een dienstverlenende bank?
Enkele weken na het gebeurde is de man nog steeds verbouwereerd. “Het vertrouwen in de mens is erdoor gedaald. Ik wil nu iedereen waarschuwen voor dit soort praktijken. Ik weet dat ik lang niet de enige ben die dit voerkomt, maar ik wil echt iedereen hiervoor waarschuwen. Stel in zo’n geval een open vraag of bel meteen naar het oorspronkelijke nummer om het verhaal te checken. Ik kan me nu voor mijn hoofd slaan dat ik dit niet gedaan heb want ik ben nu wel 1900 euro lichter! Ik overleef dat wel, maar het is wel zuur!
*Vanwege de privacy wordt de naam van de betrokkene niet vermeld.