Eerselnaar in Human Powerteam

Wil Baselmans gaat voor uurrecord op de fiets

 

Trompetter juni 2012

 

Eersel- In de week van 30 juni gaan twee Nederlanders een poging doen om het wereld-uur-record op de fiets te verbeteren. Het gaat in dit geval niet om een traditionele fiets maar om een aerodynamische ligfiets. Een van de atleten is Wil Baselmans (41) uit Eersel. Door zijn betrokkenheid bij dit project moest hij als regerend Nederlands kampioen op de ATB (bij de masters) wel omschakelen naar de ligfiets, een voor hem nieuw terrein.Binnen het Human Powerteam dat het materiaal ontwikkelt en de sporters begeleidt, wordt ook een gooi gedaan om het wereld snelheidsrecord te verbeteren. Een van de twee fietsers voor dat record is oud wereld kampioen  schaatsen Jan Bos. Dit record staat nu op 133 kmh.

Vrienden uit de sportwereld noemen hem lomp sterk, maar in één adem roemen ze hem ook om zijn sportmentaliteit en zijn karakter. In de Steven Rooks classic fietste hij met Sebastiaan Langeveld en Wout Poels met de snelste mee omhoog en bij de RWP cup, een marathon- ATB cyclus, was hij lid van het winnende team.‘De eerste prijs van de RWP cup, die we wonnen met het team van Peerkes Bike uit Esbeek, moesten we op de beurs bike-motion in ontvangst nemen. Daar stond een stand van het human Powerteam. Ik had op dat moment nog helemaal niets met ligfietsen maar de combinatie van techniek, aerodynamica en sportieve inzet trok me. Ik ging een keer op een demonstratiemodel zitten en dacht: waarom ook niet.Het sporten zit Wil Baselmans in het bloed zo lang hij zich kan heugen. In zijn jeugd deed hij aan atletiek en toen het mountainbiken opkwam werd dat zijn uitdaging. Hij nam deel aan buitenlandse marathons als de Swiss bike-master en de Christalp. Bij de Oostenrijkse Salzkammergut reed hij de dubbele afstand, 210 km en 7200 hoogtemeters. Daarnaast trok het wedstrijd gebeuren hem steeds meer. In 2011 zette hij alles op alles om in zijn eerste jaar als master (40+) hoog te scoren op het NK. Hij slaagde in zijn doel en mocht op de hoogste trede het rood-wit-blauw aantrekken.

‘Na de kennismaking op bike-motion meldde ik me aan voor de selectie. Vanuit de VU Amsterdam werd dit begeleidt. Mijn brief met motivatie en wedstrijd resultaten werd goed ontvangen en ik mocht komen voor een test. De 645 kilowatt die ik bij de vo-2 max wegtrapte maakte blijkbaar indruk. Het enige probleem voor mij: ik had geen ervaring op de ligfiets.Na de selectie werd duidelijk dat Wil de fysiologische mogelijkheden heeft voor het uurrecord dat nu nog op 91,6 kilometer staat. Zijn voorbereiding en training zijn te verdelen in twee hoofdmoten: meekijken in de ontwikkeling van de fiets en het materiaal onder de knie krijgen en daarnaast zijn conditie op peil brengen door gericht te trainen.‘Ik heb nu een demo model thuis waar ik zes keer per week op zit. Ik rijd dan bij voorkeur langs de kanalen van Lommel tot Hasselt. 85 kilometer in iets meer dan een uur, recht toe recht aan.

Om de fiets onder knie te krijgen is ook een stevige klus want de studenten van de TU Delft (lucht en ruimtevaart techniek) hebben een wel heel speciaal karretje ontwikkeld. Het is een frame van carbon en kevlar waarbij de trappers nog voor het voorwiel zitten. Het grote geheim zit in de aerodynamica, daar zijn veel concessies voor gedaan. Zo zit ik een afgesloten cabine. Hierdoor kan ik niet met de voeten aan de grond en moet ik bij de start overeind gehouden worden. Ik kan door mijn houding ook niet naar buiten kijken en heb enkel zicht via een camera met monitor. Technisch is het trapmechanisme zeer opmerkelijk. Ik maak niet de rondtrappende beweging maar ga vooral heen en weer en slechts een klein stukje rond. Dat vergt een geheel nieuwe vaardigheid die je enkel door veel oefening onder de knie krijgt. Maar goed, we liggen op schema.’

Naast zijn trainingen in en rond Eersel gaat hij regelmatig naar afgesloten circuits in Lelystad en Soesterberg. Uit reacties binnen zijn team maakt hij op dat hij in de voorbereiding op schema ligt.

Ook het team dat voor het snelheidsrecord gaat maakt vorderingen. Wil daarover: ‘Jan Bos en Sebastian Bowier gaan hiervoor naar Nevada in de VS waar ze op een speciale baan met meerdere teams de strijd aangaan. Binnenkort gaat Jan Bos nog een keer sprinten tegen zijn broer Theo waarbij hij natuurlijk op zijn eigen karretje rijdt. Wij gaan naar Duitsland waar we op een afgesloten circuit de recordpoging gaan doen. Daar moeten we het juiste moment afwachten. Zaken als de temperatuur, de luchtdruk en dergelijke zijn belangrijk voor het succes. Door de grote inspanning hebben we ieder slechts één kans.’

Als het startschot voor de recordpoging gaat weet Wil dat het zwaar kan worden. Hij weet dan dat hij al zijn power maar ook zijn doorzettingsvermogen nodig zal hebben om het record te breken. ‘Doorgaans verzuur je al na vijf minuten. Ik moet proberen zo snel mogelijk ergens rond de 93 kmh te zitten en daarnaast moet ik ook het uur goed in te delen. Ik sta er dan alleen voor maar vele ogen zullen in de prestatie meekijken. Alle leden van het team die het technisch mee uitgedacht hebben en die de constructie vervaardigd hebben. Alles moet in dat ultieme uur op zijn plek vallen.’

En als het niet lukt?‘Kijk in feite is het niet mijn werk maar mijn hobby. Dat neemt niet weg dat als ik een doel stel ik er helemaal voor ga.’Zo kent men Wil Baselmans. In het dagelijkse leven mechanisch ontwerper bij ASML. Maar op de fiets een krachtmens. En die fiets kan alle vormen hebben.

 

Foto: Wil Baselmans tijdens de training. De houding op de fiets is geheel aangepast aan de optimale aerodynamica.