Thea Wouters en Anne Marie Hol schrijven geschiedenis
Wouter Wouterszoon brengt historie naar het heden
ED oktober 2008
Hooge en Lage Mierde – In het jaar 1549 werd er in Hooge Mierde een put gegraven die pas in 2006 zijn geheimen bloot zou geven. Het opgraven en terug vinden van een aantal gave kruiken was voor Annemarie Hol de aanleiding om die geschiedenis in een boek te beschrijven. Uiteindelijk werd het een compleet lespakket waarin Thea Wouters de tekeningen verzorgde. Als over enkele weken de basisscholen weer beginnen zal het verhaal van Wouter Wouterszoon de geschiedenislessen van de zes basisscholen in Reusel-De Mierden gaan bepalen.
“Toen ik door Heemkundegroep De Mierden gevraagd werd om vanuit de historische vondsten een verhaal te maken, groeide dat al snel uit tot een compleet boek. Nu ligt er een kleurrijk exemplaar van twaalf hoofdstukken, compleet met lesbrieven voor docenten. Elk hoofdstuk bevat een episode uit het leven van de hoofdpersoon, een jongen waar de schoolkinderen zich in kunnen herkennen.”
Als Anne Marie Hol vertelt over het schrijven van haar eerste boek komt haar bevlogenheid weer terug. “Toen ik Thea van Herpt vroeg om de tekeningen te maken staken we elkaar aan. Vanuit de Heemkunde werd de geschiedkundige correctheid gecheckt door Brenda Cijffers-Rovers terwijl Riny Rovers erop toe zag dat de gebruikte namen historisch correct gebruikt werden.”
In het verhaal wordt in 35 bladzijden een beeld geschetst van Wouter die vanuit zijn perspectief vertelt over het leven in de zestiende eeuw. “Het gaat nu over Hooge Mierde,” zo legt Anne Marie uit. “Maar net zo goed kan het over elk ander dorp gaan.” Ze sluit dan ook niet uit dat het verhaal ook geschikt is voor elke basisschool in Brabant, wellicht in Nederland.
Directeur Harrie Rooyakkers van D’n Opstap in Lage Mierde toont zich erg enthousiast over het boek en de bijbehorende lesbrieven. “Dit is erg goed bruikbaar voor alle kinderen. Vanaf groep vijf kan het gelezen worden en staan er veel concrete opdrachten en activiteiten beschreven in de lesbrieven.“ Ook de jongste kinderen kunnen belevingsgericht aan de slag met als voorbeeld het ruiken en proeven van producten uit die tijd. Naast boek en de lesbrieven is er ook een uitgebreide leskist samengesteld met materialen uit die tijd. Hierdoor kunnen de leerlingen ervaren hoe het schrijven met een ganzenveer was of hoe je zelf inkt kunt maken.
Een van de aansprekende opdrachten bestaat uit schetsen van de dorpskernen uit de zestiende eeuw. In de lesbrieven zijn ze met doorschijnende kaarten op het huidige stratenplan te leggen zodat kinderen zelf de verschillen met hun huidige leefomgeving vast kunnen stellen.
De verhalen van Wouterje Wouterszoon zijn al opgepikt door ‘Theaterklasse’ van Gerda van Gulik die het na gaat spelen. Het Brabants Instituut voor School en Kunst (BISK) heeft de productie van de boeken mee ondersteund en is lovend over de inhoud. De boeken zijn aan te schaffen via de bibliotheek in Reusel.
foto: Annemarie Hol