Handen uit de mouwen voor het ‘Dak van Netersel’
 
 
September 2019
 
 
Foto: Yari Kelders komt vanuit Eersel om met zijn vader de route te verkennen
 
In Netersel wordt er al een jaar lang met een schuin oog gekeken naar de activiteiten rond de voormalige vuilstort in de driehoek Bladel-Netersel-Hulsel. Mountainbikers die met een schep in hun handen vanaf de Muilen het bos in fietsen en kruiwagens vol met hout en grote keien.
En nu, na een jaar van noeste arbeid door de leden van het Snelle wiel-Bestronics en de Toerclub Netersel, kan eindelijk de kurk van de fles. Het Dak van Netersel als meest uitdagend stukje mountainbiken van Brabant is gereed en klaar om gebruikt te worden.
Mountainbiken is populairder dan ooit, mede door de successen van Mathieu van de Poel. De toertochten in de regio trekken wekelijk honderden deelnemers en het aantal sporters dat mountainbiken als pure wedstrijdsport wil beoefenen groeit evenredig. Maar wat daarmee ook groeit, is de moeilijkheidsgraad van de parcoursen. Vooral wedstrijdsporters hebben daarvoor uitdagende routes nodig om te kunnen oefenen. Dat merken ze ook bij het Snelle Wiel-Bestronics. Bij de eigen accommodatie op het sportpark in Hapert, waren al wat langer spectaculaire hindernissen. Nu er in Netersel een uitdagend parcours van zo’n 4 kilometer lengte bij komt, is het arsenaal aan oefenmogelijkheden compleet.
Vanaf de Muilen, de kasseienweg tussen Bladel en Netersel leidt een klein zandpaadje de bossen in. Een bordje met een zwarte pijl en twee ronde wielen wijst verder het bos in. Na honderd meter staan er enkele auto’s, met een lege fietsendrager. Even verderop verandert het embleem op het bordje in oranje: hier begint de route van het Dak van Netersel. De bochten zijn al meteen scherp, maar zeker nog goed te doen. Na ruim honderd meter komt er een verbindingsstukje via een zandpad, om daarna weer kronkelend een stukje bos in te gaan. Bij het uitkomen van dat stukje bos begint het pas echt. Het bordje ‘betreden op eigen risico’ lijkt er zeker niet voor niets te staan. Even bestuderen hoe de route loopt. De oranje pijl wijst op een paadje dat bijna loodrecht omhoog loopt, gevolgd door een haarscherpe draai. Er lijkt een mogelijkheid om een kleine verlenging te nemen, die het net iets minder heftig maakt. Ik maak snelheid en kan in het allerkleinste verzet net boven komen. Na de draai gaat het ineens weer naar beneden en moet ik vol in de ankers. We zitten op het Dak van Netersel, de adrenaline neemt het nu over. De bult van zo’n tien meter hoogte moet kort na elkaar diverse keren beklommen worden. Er zijn extra hindernissen aangebracht met natuurlijke materialen zoals keien en houten balken en zelfs een houten pad, in mtb-termen een north shore, over meer dan tien meter lengte. Daar waar het risico bestaat dat je wegslipt met je wiel is er versteviging gemaakt in de ondergrond en op meerdere momenten kun je kiezen voor ervaren of easy.
Het zweet gutst over mijn gezicht, maar ik kan het stuur geen seconde loslaten om het af te vegen. Verder maar weer. Aan de meest zuidelijke zijde, met zicht op het vliegveld van de aeroclub Bladel, is er een lus waar ik even op adem kan komen. Dan is het weer volle bak opletten. Uiteindelijk ben ik na 10 minuten weer terug waar het meest steile deel begon. Er volgt nu nog ongeveer 1 kilometer met veel draai en keerwerk door een klein stukje bos en dan ben ik weer bij het beginpunt. Ik zie enkele vaders met hun zoon of dochter. Snelle pakjes en pa lijkt vooral uit te willen stralen hoe mooi het mountainbiken kan zijn. Yari kelders (8) uit Eersel wil wel even een stukje voordoen hoe hij de bochtjes neemt. Vader Christiaan kijkt toe en is tevreden hoe het gaat. “Om op zo’n parcours te kunnen trainen is het wel de moeite waard om er een stukje met de auto voor te rijden,” legt hij uit.
Het Dak van Netersel is nog voor de officiële opening al trending topic.
Vanuit de organisatie waarschuwt Frank van Hoof dat het parcours niet geschikt is voor de toerrijder die gezellig een stukje wil peddelen. Omdat er fikse hoogteverschillen zijn met pittige bochten en overgangen, is enige stuurmanskunst noodzakelijk.
Maar de echter liefhebber zal dat graag zelf aan den lijve ervaren.
Op 15 oktober opent bondscoach Gerben de Knegt de route als hij voor de jeugd van Snelle Wiel Bestronics een clinic verzorgd.