Van schoenenlapper tot speciaalzaak
In 70 jaar drie generaties Basemans Schoenen
 
Oktober 2019
 

 
In 1949 betrokken Johan en Adriana Basemans aan de Bakkerstraat 10 in Reusel een kleine schoenenzaak. Het verkopen van schoenen was er nog bijzaak, want net na de oorlog was er vooral vraag om de bestaande schoenen lappen. Johan kwam in 1949 over vanuit Hilvarenbeek en later Lage Mierde, waar ook zijn vader al in de schoenen zat. Vanaf het moment dat zijn zoon Will kon lopen, werd hij in Reusel ook in de zaak ingezet en op het moment dat diens dochter Carolien afstudeerde, nam ze het stokje weer van hem over.
,,Mijn vader lapte tot zijn 82-ste schoenen,” zegt Will Basemans (79). ,,Ik doe nu nog de administratie, hem heb ik dus nog niet ingehaald. Aan het werk blijven geeft mij het gevoel nog steeds bij te kunnen dragen aan een van de mooiste beroepen,” zegt hij.
Als hij terug kijkt op zeventig jaar schoenen Basemans in Reusel, ziet hij nog de werkplaats van zijn vader, terwijl moeder de verkoop deed. ,,Al op de lagere school werd ik ingezet om werkjes mee uit te voeren. Voor en na schooltijd de te repareren schoenen bij de mensen ophalen en daarna weer afleveren. Later reed ik naar Waalwijk en haalde zelf de nieuwe schoenen om in de winkel te verkopen, waar mijn vrouw Miek vijftig jaar lang de scepter zwaaide.”
Maar Will zag ook de wereld veranderen met de opkomst van de discounters. ,,Wij hebben altijd iets extra’s voor de klant Willen doen en dat doen we nog steeds,” legt hij uit. ,,Geen lange rekken met honderd van dezelfde schoenen die je zelf kunt passen. Nee, wij kiezen ervoor om één op één te helpen en samen met de klant te zoeken naar een unieke schoen. Als daar nog aanpassingen voor nodig zijn dan zorgen we daar voor.”
De derde generatie schoenverkopers in Reusel en met overgrootvader in Hilvarenbeek zelfs de vierde te zijn, voelt speciaal voor Carolien Basemans (49). Zij is nu het gezicht van de moderne winkel aan de Bakkerstraat in Reusel.
De schoenenlapperij die in zeventig jaar uitgegroeide tot een voetgezondheidscentrum kan zich ook goed staande houden in het internet tijdperk. ,,Wij merken dat er nog steeds behoefte is aan een fysieke winkel, waar de klant persoonlijk geholpen wordt,” legt Carolien uit. ,,Naast een professioneel team verkopers zijn er ook een podotherapeut, orthopedisch schoenmaker en een pedicure betrokken. Daarbij blijft persoonlijke aandacht onze kracht.”